טיול לגאורגיה – טיביליסי

יום שישי – 30.5.14 – טיסה מת"א לטיביליסי

יצאנו לטיול ג'יפים ל-8 ימים שהוזמן בחברת "דורון טראוול". המראנו מנתב"ג ב-9:30 וכעבור שעתיים ורבע נחתנו למזג אוויר אביבי בשעת צהריים נעימה בטיביליסי בירתה של גיאורגיה.

היינו קבוצה בת 13 מטיילים + מדריך מתי + נהג/מכונאי אוצ'ה – מחולקים ל-4 ג'יפים חדישים.

ביציאה משדה התעופה אספו אותנו שתי לימוזינות שהסיעו אותנו לעיר עד למקום בו התחלנו את הסיור הרגלי בעיר העתיקה.

המדריך הנחמד שלנו, מתי( דובר עברית על בוריה), סיפר והסביר על הנתונים הגיאוגרפיים וההיסטוריים של העיר: גיאורגיה גובלת ברוסיה בצפון, בתורכיה במערב, באזרבייז'ן במזרח, ובארמניה בדרום. טיביליסי שנוסדה במאה ה-5 לספירה נכבשה ונהרסה עשרות פעמים. מעמדה בצומת הראשי של דרכי הקווקז הפך אותה לעיר הראשית בכל הקווקז הדרומי. כובשיה היו רומים, פרסים, ערבים, מונגולים, תורכמנים, עותומנים ורוסים. כל כובש הטביע בה את חותם תרבותו ומנהגיו, וכל שיירת סוחרים שחנתה בה, בדרך מסין לאיטליה. היום זאת עיר גדולה ומודרנית, יש בה רובע עתיק קטן, עם סמטאות צרות ומפותלות, חומות ובתים עם מרפסות עץ ציוריים, מרחצאות חמים בני 1500 שנה, מוזיאון לאוצרות הגיאורגיים והמון בתי קפה ומסעדות קטנות שמגישות את מטעמי הקווקז.

מרכז העיר טיבליסי

טיביליסי העיר שוכנת בתוך עמק פורח מוקף הרים ירוקים. בהליכה לאורך הנהר מטקברי החוצה את העיר בולטים בית הנשיא המתהדר בכיפה על ראשו ובעמודים קלאסיים בחזיתו, פסל המלך ואחטאנג גורגאסאלי רכוב על סוס אביר. את הנהר חוצים גשרים ביניהם גשר מקורה שנחנך רק לפני שנה, בעל ארכיטקטורה מעניינת המדמה מראה של מעוף, ובטיול עליו אפשר לראות את רוב המונומנטים היפים של העיר. על ההרים סביב מוצבים פסלים, כנסיות ובנייני ממשל שונים. הפסל הבולט ביותר הוא פסל "אמא גיאורגיה" שהוא סמל העיר, פסל אישה ענק מאלומיניום, יצירה סובייטית המתנשאת לגובה של 20 מטרים. בידה האחת מחזיקה "אמא" חרב ובשנייה – כוס יין כסמל השלמות של הטבע הגיאורגי: אויבים – ראו הוזהרתם, ידידים – ברוכים הבאים. עלינו על גשר החוצה את הנהר, בעל עיצוב מודרני וייחודי המדמה תנועת מעוף. צעדנו בשבילי פארק מטופח שלצידו זורם הנהר מטקבארי.

בעיר העתיקה ביקרנו בבית כנסת שנבנה בשנת 1904 ושופץ לאחרונה מאד יפה ושמשמש את יהודי העיר בתפילות יומיומיות. היהודים זוכים ליחס שווה ואין בכלל תופעות אנטישמיות ושנאה.

טיול בטיביליסי

טיילנו בסימטאות מרוצפות אבן וראינו בתים רבים בתהליך שחזור ושיפוץ. בערבים האווירה שמחה ושוקקת ומוזיקה ושירה  בבתי קפה ומסעדות. לאחר המרת כסף נכנסנו למסעדה לארוחתנו הראשונה שכמובן לא ידענו מה להזמין בה. מתי המדריך עבר משולחן לשולחן והסביר על המנות. כאן אכלנו את החצ'אפורי והחינקלי הראשונים שלנו, שמהם נאכל עוד רבים במהלך הטיול.

לאחר הארוחה נסענו במוניות למלון שלנו שממוקם במרכז העיר בשדרת רוסטאבלי הרחבה והשוקקת. חלק מאיתנו נשארו בחדרים למנוחה לקראת היציאה בערב, וחלק העדיפו לבקר במרכז הקניות החדיש הסמוך למלון.

ב-19:30 יצאנו למסעדה עם ארוחת ערב גיאורגית טיפוסית ומופע פולקלור אותנטי של שירים וריקודים. ארוחה מרובת מנות כמו: סלטים, דגים, שיפודי בשרים, עוף, פטריות, חצילים, תרד, שעועית וכמובן גם חצ'אפורי וחינקאלי, מיני בצק ממולאים בגבינה וכיסונים ממולאים בשר. בשולחנות סביבנו כוסות בירה וכוסיות הצ'אצ'ה מורמות זו אחר זו בלוויית דברי ברכה, להקת רקדנים מופיעה בקפיצות קרב וצחצוח חרבות ורקדניות כאילו מרחפות באוויר. להקת זמרים שרה בקולות נפלאים ולפני שמרגישים מצטרפים בריקודים אל שאר האורחים ומוחאים כף – בקיצור, שמח.